사진정보/사진작가

세계 유명 사진작가 (6) - 알프레드 아이젠슈테트, Alfred Eisenstaedt

by photoguide 2017. 9. 7.
반응형

세계에서 유명한 사진작가를 소개합니다.

Best photographers in the world

 

알프레드 아이젠슈테트

Alfred Eisenstaedt

(1898. 12. 6 - 1995. 8. 23)

(독일, 미국)

 

 

 

알프레드 아이젠슈테트 스토리

 

 

“Once the amateur's naive approach

and humble willingness to learn fades away,

the creative spirit of good photography dies with it.

Every professional should remain

always in his heart an amateur.”

 

 

 "일단 아마추어의 순진한 접근과

배우기를 꺼리는 겸손한 의지가 사라지면

좋은 사진의 창조적 정신은 사라집니다.

모든 프로전문가는 항상 자신의

마음 속에 아마추어로 남아있어야합니다"

 

1932년 London에서 찍은 사진

 

20세기 최고의 보도 사진기자

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)는 독일 태생의 미국 사진 작가이며 포토 저널리스트로 유명합니다. 그는 제2차 세계 대전 이전 부터 독일에서 사진을 찍기 시작한 이후 미국으로 이주하면서 라이프(Life Magazine)의 사진작가로 뛰어난 활동을 합니다.

 

그는 과거 서쪽 독일의 프로이센 지방이고 현재는 폴란드 땅인 다쇼우에서 태어났는데 그의 가족은 유태인 출신이라 합니다. 14살 때 첫번째 카메라인 이스트만 코닥 접기 카메라로 찍기 시작했는데 자연스러운 사진을 추구하는 잘로몬(Erich Salomon)의 작품세계를 알면서 이것이 동기가 되어 사진작가가 되기로 결심합니다. 처음에 그는 울슈타인사의 잡지에 사진을 기고하였으나 독일에서 나치가 탄압을 하자 1935년에 미국으로 건너가 그해 창간된 라이프(Life)지의 전속 사진사가 되었습니다. 그리고 그는 많은 사진작품을 통해 20세기 최고의 보도 사진기자로 우리의 기억에 남게 됩니다.

 

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)에 관한 더 많은 이야기

https://www.icp.org/browse/archive/constituents/alfred-eisenstaedt?all/all/all/all/0

 

 

수병의 키스

세기의 사진을 찍다

 

Happy sailor kissing nurse in Times Square during impromptu VJ Day celebration

following announcement of the Japanese surrender and the end of WWII.  

V-J Day in Times Square ⓒ Alfred Eisenstaedt

 

1945년 8월14일 미국 뉴욕의 타임스스퀘어는 2차 세계대전이 끝났다는 소식을 듣고 나온 수 많은 사람들도 가득합니다. 이때 사람들은 춤을 추고 소리를 지르며 종전의 기쁨에 모두 환호합니다. 때 마침 휴가 중이던 병사들중 한 사람이 우연히 마주친 젊은 여성들과 길거리에서 축하의 키스를 합니다. 바로 그 순간 이 현장을 취재하던 라이프지 사진기자 알프레드 아이젠슈테트는 카메라를 꺼내 어느 해군 병사와 간호사의 키스 장면을 찍었습니다. 거리에서 모르는 남녀가 다정한 연인처럼 열정적인 키스를 나눈 뒤 군중 속으로 사라졌는데, 나중에 이 사진의 주인공이 과연 누구인가로 세간의 관심이 주목되기 하였습니다. 이때 찍은 키스 장면은 라이프지의 표지에 실렸고 '종전의 상징'으로 많은 사람들에게 알려졌고 세기의 키스로 기억됩니다. 이 사진은 은 미국인들이 전쟁으로 느끼는 행복감을 사진 단 한장으로 표현한 것으로 유명합니다. 이 사진은 아마도 누구나 한번쯤 보셨을 것 같습니다.

 

 

35mm Leica 카메라 이용

자연광으로 찍다

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)는 35mm 카메라를 통한 포토 저널리즘 확립에 크게 공헌을 하였는데 그의 작품은 현실주의, 완전주의에 가깝고, 1969년에 그의 작품을 집대성 한 『The Eyes of Eisenstaedt』(아이젠슈테트의 눈)이 출판되어 세상의 이목을 끕니다.

 

그는 정치가, 영화 배우 및 예술가를 포함하여 뉴스에서 중요한 사람들을 멋지게 사진으로 찍었는데  사진을 찍기 위해 35mm 라이카 카메라로 촬영했으며 자연광만 이용했다는 것도 특징적입니다. 그는 많은 유명 인사들을 사진으로 찍었고 1972 년까지 그는 거의 2,500 개의 포토스토리를 만들어 내었습니다.

 

그는 일찍부터 작은 35mm 필름 카메라, 특히 Leica 카메라를 선호하였습니다.  당시의 대부분의 뉴스 사진 작가들이 플래시 부착물이 장착된 4 "x 5"크기의 대형 프레스 카메라에 의존했던 것에 비하면 아이젠 슈타트는 소형 핸드 라이카인 Leica를 이용하여 사진작품을 만들어냈다는 것이 아주 대단한 느낌을 주기도 합니다. 또한 그는 플래시 조명에 의존하지 않고 자연광을 사용하여 사진을 찍는 것으로 유명합니다. 1944년 Life는 그를 "오늘날의 소형 카메라 전문가의 학장"이라고 묘사했습니다.

 

 

카메라가 중요한 것이 아니라

그것을 다루는 눈이 중요

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)는 카메라가 어떤 카메라로 찍느냐가 아니라 눈의 가치에 대해 중요하게 이야기 합니다.

 

 "사진 촬영에 있어 모든 것이 눈에 들어와 있는데 요즘 젊은 사진가들은 그 점을 조금 놓치고 있다고 느낍니다. 사람들은 항상 카메라에 대해 질문하지만 카메라가 어떤 카메라인지는 중요하지 않습니다. 당신은 세계에서 가장 현대적인 카메라를 가질 수 있지만, 눈이 없다면 카메라는 가치가 없습니다. 젊은 사람들은 내가하는 것보다 현대적인 카메라와 조명에 대해 더 많이 알고 있습니다. 제가 사진 촬영을 시작했을 때 나는 노출계를 소유하지 않았습니다 - 나는 그럴 수 없었습니다, 그들은 존재하지 않았습니다! 나는 추측해야만 했습니다." 이렇게 말했던 것을 보더라도 그가 사진을 찍을 때 어떤 점을 중시했는지 알 수 있습니다. 그래서 그는 카메라가 중요한 것이 아니라, 바로 눈이 중요하다(“The important thing is not the camera but the eye.”) 라고 아주 간단명료하게 강조하기도 했습니다.

 

요새도 사람들은 최신형 카메라를 선호합니다. 새로 나온 DSLR이 화소수가 높고 또는 포인트점이 많고 여러가지 최신기능이 있다고는 하지만 정작 이러한 카메라를 이용하는 사람은 결국 피사체를 어떻게 바라다보고 어떠한 구도로 얼마만한 노출을 줘야한 스스로 결정하여야 합니다. 물론 카메라가 고성능이다보니 그냥 마구 찍어도 그럴듯하게는 나오겠지만 가슴과 눈으로 세상을 바라다보며 찍는 사진이 아니라면 그것은 사진이 아니라 어쩌면 빛을 찍는 복사기에 불과할 수 있습니다.

 

세상은 빠르게 변하고 있고 하이테크로 발전하면서 해가 갈수록 최신형 카메라를 찾는 이가 많아지는데 알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)의 이한 지적은 우리에게 시사하는 바가 많습니다.

 

 

포토스토리(Photo story)를 만든 최초의 작가중의 한 사람

철저한 포토저널리스트

 

 

 “All photographers have to do,

is find and catch the story-telling moment.”

 

"모든 사진작가가해야 할 일은

이야기를하는 순간을 찾아서 잡는 것입니다."

 

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)는 유명 인사들을 촬영할 때 자연스러운 포즈와 표현을 통한 피사체 포착을 하면서 좀 더 편안한 분위기로 사람들을 사진찍게끔 하였습니다. 앤서니 에덴 (Anthony Eden)은 아이젠슈타트를 "부드러운 사형 집행관"이라고 불렀는데, 그의 촬영 태도는 찍히는 사람으로 하여금 편안함을 주는 것 입니다.

 

그는 "내 작은 카메라로 나를 너무 심각하게 받아들이지 않기 바랍니다." "저는 사진작가로서 오지 않습니다. 저는 친구로 왔습니다." 이렇게 말하며 자연스럽게 사진을 찍는 분위기를 만들어 냈습니다. 이렇게 자연스럽게 찍은 사진들은 결과적으로 라이프가 더 많은 사진 이야기를 사용하기 시작하는데 큰 도움이 되었고, 포토 저널리즘이 새롭게 인정받는 계기가 됩니다.

 

알프레드 아이젠슈타트(Alfred Eisenstaedt)는 우리나라 김구 선생님의 사진도 찍었습니다. 라이프 사진전에 가면 꼭 봐야 할 사진중에 하나입니다. 김구 선생님을 찍은 알프레드 아이젠슈타트가 정말 대단합니다. 1946년 해방 이후 격동의 시기에 서 있는 대한민국의 중심 인물인 김구 선생님을 이렇게 사진을 볼 수 있는 것은 고마운 일입니다.

 

 

ⓒ Baekbeom Kim Koo, Alfred Eisenstaedt, 1946,

(c) The Picture Collection Inc

 

 

아이젠슈타트의 놀라운 사진들

 

 타임지가 선정한 알프레드 아이젠슈테트의 잊을 수 없는 22가지 작품

Alfred Eisenstaedt: 22 Unforgettable Photos by a Master | Time.com

 

Skating waiter Ren Breguet delivers drinks at the Grand Hotel, St. Moritz, 1932.
ⓒ Alfred Eisenstaedt—The LIFE

Hitler's Min. of Culture Dr. Joseph Goebbels glowering

as he sits in the garden of the Carlton Hotel

during his first trip abroad to attend the League of Nations;

interpreter Dr. Paul Schmidt (L) trying to hand him a note. 1933
ⓒAlfred Eisenstaedt—The LIFE

 

Hedy Lamarr, 1938.
ⓒAlfred Eisenstaedt—The LIFE

 

Student nurses line the railings of a stairwell

at Roosevelt Hospital, New York, 1938.
ⓒAlfred Eisenstaedt—The LIFE Picture
 

Albert Einstein, Princeton, 1948.
ⓒAlfred Eisenstaedt—The LIFE

 

British Prime Minister Winston Churchill

flashes his signature "V for Victory" sign, 1951.
ⓒ Alfred Eisenstaedt—The LIFE

 

Ernest Hemingway, 1952.
ⓒAlfred Eisenstaedt—The LIFE

 

Marilyn Monroe on the patio of her home, 1953.
ⓒ Alfred Eisenstaedt—The LIFE

 

Sen. John F. Kennedy and his daughter

Caroline at home after the Democratic Party

named him their 1960 presidential candidate, 1960
ⓒ Alfred Eisenstaedt —The LIFE

 

 Children watch the story of

"Saint George and the Dragon" at an

outdoor puppet theater in Paris, 1963.
ⓒ Alfred Eisenstaedt—The LIFE

 

 

 

 

알프레드 아이젠슈테트 사진 명언

Inspirational Alfred Eisenstaedt Quotes About Photography


 

“The important thing is not the camera but the eye.”

 

“Once the amateur's naive approach and humble willingness to learn fades away, the creative spirit of good photography dies with it. Every professional should remain always in his heart an amateur.” 

“When I have a camera in my hand, I know no fear.”

“Yes, I sold buttons to earn living. But I took pictures to keep on living. Pictures are my life – as necessary as eating or breathing.”

“Never boss people around. It's more important to click with people than to click the shutter.”

“The most important thing... is not clicking the shutter... it is clicking with the subject.”

“In New York’s Times Square a white-clad girl clutches her purse and skirt as an uninhibited sailor plants his lips squarely on hers.”

“When I photographed Marilyn Monroe, I mixed up my cameras - one had black-and-white film, the other color. I took many pictures. Only two color ones came out all right. My favorite picture of Marilyn hangs always on the wall in my office. It was taken on the little patio of her Hollywood house.”

“Another picture I hope to be remembered by is this one of the drum major rehearsing at the University of Michigan. It was early in this morning, and I saw a little boy running after him, all the faculty children in the playing field ran after the boy, and I ran after them. This is a completely spontaneous, unstaged picture.” 

“Today's photographers think differently. Many can't see real light anymore. They think only in terms of strobe - sure, it all looks beautiful but it's not really seeing. If you have the eyes to see it, the nuances of light are already there on the subject's face. If your thinking is confined to strobe light sources, your palette becomes very mean - which is the reason I photograph only in available light.” 

 
 “I don't like to work with assistants. I'm already one too many; the camera alone would be enough.”

“The way I would describe a pictorial is that it is a picture that makes everybody say ‘Aaaaah,’ with five vowels when they see it. It is something you would like to hang on the wall. The french word ‘photogenique’ defines it better than anything in English. It is a picture which must have quality, drama, and it must, in addition, be as good technically as you can possible make it.”

“I always prefer photographing in available light – or Rembrandt-light I like to call it – so you get the natural modulations of the face. It makes a more alive, real, and flattering portrait.”

“Retire? Retire from What? Life? I will only retire when I am dead!” 

 
 “I seldom think when I take a picture. My eyes and fingers react - click. But first, it's most important to decide on the angle at which your photograph is to be taken.”

“I enjoy traveling and recording far-away places and people with my camera. But I also find it wonderfully rewarding to see what I can discover outside my own window. You only need to study the scene with the eyes of a photographer.”

“I have to be as much diplomat as a photographer.”

“People will never understand the patience a photographer requires to make a great photograph, all they see is the end result. I can stand in front of a leaf with a dew drop, or a rain drop, and stay there for ages just waiting for the right moment. Sure, people think I'm crazy, but who cares? I see more than they do!”

 

“I don’t use an exposure meter. My personal advice is: Spend the money you would put into such an instrument for film. Buy yards of film, miles of it. Buy all the film you can get your hands on. And then experiment with it.That is the only way to be successful in photography. Test, try, experiment, feel your way along. It is the experience, not technique, which counts in camera work first of all. If you get the feel of photography, you can take fifteen pictures while one of your opponents is trying out his exposure meter.”

“We are only beginning to learn what to say in a photograph. The world we live in is a succession of fleeting moments, any one of which might say something significant.”

“In a photograph a person’s eyes tell much, sometimes they tell all.”

“With photography, everything is in the eye and these days I feel young photographers are missing the point a bit. People always ask about cameras but it doesn't matter what camera you have. You can have the most modern camera in the world but if you don't have an eye, the camera is worthless. Young people know more about modern cameras and lighting than I do. When I started out in photography I didn't own an exposure meter - I couldn't , they didn't exist! I had to guess.”

“I want to be a mouse in a mousehole.” 

 
 “All photographers have to do, is find and catch the story-telling moment.”

“I dream that someday the step between my mind and my finger will no longer be needed. And that simply by blinking my eyes, I shall make pictures. Then, I think, I shall really have become a photographer.”

“My style hasn't changed much in all these sixty years. I still use, most of the time, existing light and try not to push people around. I have to be as much a diplomat as a photographer. People don't often take me seriously because I carry so little equipment and make so little fuss... I never carried a lot of equipment. My motto has always been, "Keep it simple".”

“It's important to understand it's OK to control the subject. If most editorial stories were photographed just as they are, editors would end up throwing most in the waste basket. You have to work hard at making an editorial picture. You need to re-stage things, rearrange things so that they work for the story, with truth and without lying.”

반응형
facebook twitter kakaostory naver